bröd och skådespel

19 jan. 2013

Brödbakning - bättre från år till år


Snygg är den också

2012 var året då mitt brödbakande tog ett rejält kliv vidare. Till stor del tack vare den Kitchen Aid som jag fick i födelsedagspresent, och de jäskorgar och ett bakstenar som jag kunde komplettera utrustningen med. 

Satsa på två avlånga jäskorgar - då får båda bröden plats i ugnen samtidigt.

Lika stort lyft innebar mästerbagaren Jan Hedhs bok ”Bröd” i vilken jag har hittat flera fantastiska favoritrecept. Jag hyser full respekt för Hedhs recept. De fungerar utomordentligt!

De flesta av de bästa brödrecepten - mycket röra och knåda blir det - om man inte har en köksmaskin förstås!

Jag bakar mycket med surdeg. Det blir intressantare bröd då. De smakar bättre, ser snyggare ut och håller längre. Men jag är ingen surdegsfanatiker. Jag bakar vanliga jästbröd också – och jag använder ofta en gnutta jäst även i surdegsbröden. Surdegen är spännande eftersom den är levande! Att baka med surdeg kräver tid och planering. Det är inte ovanligt att jag påbörjar ett bröd 24 timmar innan det är klart. Tiden behövs bland annat för att de goda smakerna ska hinna utvecklas. Mums!

Inga kommentarer: