bröd och skådespel

17 juni 2012

Svavelvinter - rollspelsvår i sommarsverige?



Fullt förtroende för Fria Ligan och dess nya rollspel - Svavelvinter.

Det var släpp av det nya svenska rollspelet Svavelvinter igår, så jag tog mig en tur till den alltid lika fantastiska Science Fiction-bokhandeln för att införskaffa ett exemplar, inklusive signaturer och småprat med konstruktörerna. Då jag ännu inte lusläst eller spelat rollspelet, bara bläddrat igenom det och hänförts av dess vackra utseende, så nöjer jag mig med att säga att Svavelvinterrollspelet ser fantastiskt fint ut, och jag menar det verkligen - det här är en sjukt snygg bok! Och av det jag läst hittills att döma så är texterna även de av mycket hög klass. Tilläggas kan också att rollspelsboken har ett större omfång än vad som kanske är uppenbart av avbildningarna av den. Det är en diger lunta (vilket inte behöver vara bra - men i det här fallet är det så!).


En något avlägsen(?) liknelse: Svavelvinter kan bli det 'Coriolis' som Coriolis aldrig blev (under Järnringens regi). Jag hoppas i alla fall det. Båda är snygga spel i fantastiska världar. Men efter fem minuters bläddrande i Coriolis så hade jag redan hunnit hitta några konstigheter i texten/reglerna, och det hela mynnade i besvikelse. Så icke i Svavelvinter, inte ännu, och jag tvivlar på att det blir så. Tvärtom. Här ökar för varje sida mitt förtroende för Fria Ligans skapelse och min längtan efter att få läsa och spela Svavelvinter.

Om någon av mina läsare mot förmodan inte är bekant med Svavelvinter i dess tidigare skepnader: det tidiga Drakar och demoner-äventyret Svavelvinter, skrivet av Erik Granström, eller den betydligt nyare fantasyromanen med samma namn - och samma författare - så är det bara att gratulera: Du har något alldeles speciellt kvar att upptäcka!

/Calle

Inga kommentarer: