bröd och skådespel

7 feb. 2012

Panem et circenses

Bröd och skådespel (panem et circenses) fick romarna att hålla sig lugna, enligt Juvenalis.
Exakt samma sak gäller för mig! Jag blir också lugn av bröd och skådespel.
I alla fall om man menar:
  • lugn - glad, harmonisk, lycklig. 
  • bröd - tillverkning såväl som förtäring, av brödets fasta respektive flytande form (öl)
  • skådespel - spela, läsa, skriva rollspel och läsa, skriva romaner
Jag blev nästan rädd när jag idag plötsligt insåg att det är precis bröd och skådespel som gör mig glad. Men då har jag förstås tänjt lite på begreppen...

"Bröd och skådespel" passar så bra in på den här bloggens tema att det egentligen borde få vara bloggens namn. Men det går ju inte... Och Explorator är nog ändå det bästa namnet - Utforskaren (av livet).

En god kompromiss blir att "Bröd och skådespel" får bli årets undertitel på Explorator. (Jag visste inte förut att bloggen ska ha en undertitel varje år, men nu har jag insett det...)

Sen hoppas jag förstås att "bröd och skådespel" i mitt fall inte kommer att orsaka min undergång, såsom det gick för romarna, enligt Juvenalis. Men att ägna sig åt bröd (öl) och skådespel (rollspel) är väl ingen sådan ohälsosam eskapism?
:-)

Inga kommentarer: