bröd och skådespel

3 feb. 2012

Pale Ale - och ölprovningen som kom av sig

Ikväll skulle jag egentligen gå på en ölprovning. I källaren står de fyra Liberty Ale som jag hade tänkt bidra med. Men den här rackarns förkylningen gör att jag måste avstå.
Jag har relativt nyligen blivit intresserad av öl, ölbryggning - och hembryggning av öl. Jag har inte kommit igång med hembryggningen ännu, men jag har börjat samla på mig lite kunskap och materiel. En bok som jag gillar är "Öl - kunskap ger mersmak" av Peter M. Eronson. Jag tänker smaka mig igenom alla öltyper i boken och den första är amerikansk pale ale. Till ölprovningen valde jag en sort som Eronson rekommenderar - Liberty Ale.

Jag införskaffade även några av de övriga amerikanska pale ale-sorterna som rekommenderas i boken. En av dem hann jag smaka redan innan jag blev förkyld: Red Seal. Och den gillade jag! En mycket trevlig bekantskap.
Ett krux med ölprovning, för mig, är att jag tycker det är svårt att beskriva ölen i ord. Jag är nybörjare, det är tydligt. Det är lätt att det blir endimensionella omdömen som "den här var god" eller "usch, den här gillade jag inte". Jag vill lära mig att förstå vad det är jag känner för smaker och kunna uttrycka det på ett mer mångfacetterat sätt. "Oj, vilken god humlearom" eller "Den här mältningen var inte den bästa". Framförallt blir sådana färdigheter intressanta när jag ska justera mina egna ölrecept någongång i framtiden...

Hmmm... Undrar om jag ska ta mig en Liberty Ale ikväll. Hur står den sig i konkurrensen med honungsvatten, Fishermans friend, ingefärsté, vitlök, KanJang och näsdroppar?



Inga kommentarer: