bröd och skådespel

2 feb. 2012

Kopparlundens bageri - ett riktigt bageri

En ny bekantskap för mig är Kopparlundens bageri i Västerås. Några kolleger pratade sig varma om hur gott bröd det fanns där ("det finska rågbrödet är fantastiskt") så till slut blev jag ju tvungen att bege mig dit och uppleva bageriet och dess bröd på egen hand. Och jag blev inte besviken.



Det visade sig att Kopparlundens bageri är ett riktigt bageri. Ett surdegsbageri med stenugn och... För det första: deras bröd smakar riktigt, riktigt gott! För det andra: de använder ekologiska råvaror i stor utsträckning. För det tredje: de bakar det som passar bäst för dagen. Alla sorters bröd finns inte alla dagar. Det kanske låter som en nackdel, men jag tycker det är en sympatisk egenskap. Det här är ett hantverk, inte en massproduktion.



Ironiskt nog blev jag så inpirerad av Kopparlundens fantastiska bröd så att jag några dagar senare startade en ny surdeg hemma så att jag kan baka egna surdegsbröd (t.ex. frallorna med pumpafrön på). Men när jag köper bröd, då kommer det att vara från Kopparlundens bageri!


Inga kommentarer: