bröd och skådespel

19 feb. 2012

Beröringspunkt: rollspel - romanskrivande

Jag fuskar lite grann med romanskrivande. Det betyder att jag har ett romanprojekt "på gång". För att få lite hjälp - och draghjälp - så går jag en distanskurs ("Hitta din bokidé") och prenumerar på en kurs/community ("Skrivarprat"). Mer om det en annan gång.

I samband med dessa skrivaktiviteter snubblade jag över en referens till rollspelsvärlden. Det var till och med så att romanskrivarvärlden använde hjälpmedel från rollspelsvärlden. Det tyckte jag var roligt, som den gamla rollspelare jag är. Jag har dock aldrig tidigare sett att romanskrivarvärlden skulle ha gett något uttryck för att den har något att lära av rollspelsvärlden. Men idag var första gången!

Beröringspunkten mellan rollspelande och romanskrivande är: karaktärerna, hur man skapar och utvecklar dem. Och det specifika hjälpmedel som det refererades till är PDF:en "365 Character Questions" . Den finns att ladda ner från sajten "Errant Dreams" (kika bland rollspelsresurserna). Sajten handlar både om rollspelande och författande (och matlagning - vilken trevlig blandning!).

Ja, det tyckte jag var kul i alla fall. Att "fina" romanskrivandet kan ta hjälp av rollspelandet - som nog inte riktigt har samma "fina" status.

/C

Inga kommentarer: