bröd och skådespel

10 aug. 2011

Många ringar små - blir ingen ringbrynja

Jag gjorde som brukligt ett årligt besök på den intressanta affären Korps i Söderköping när jag passerade igenom staden under sommarsemestern. På Korps kan man hitta massor av föremål och inspiration till det mesta som har med medeltid och/eller hantverk att göra. Den här gången fick det bli ett hekto "rostiga" ringar att göra en ringbrynja av. Eller början på en i alla fall.


Den kvällen satt jag tills jag tålamodet tog slut och trädde ringar i varandra. Helt utan erfarenhet och utan minsta vägledning. Det slutade med att tålamodet tröt - och att jag fick stor respekt för ringbrynjesmeder. Vilket jobb! Smått och pilligt och tidsödande. Men det var kul att laborera med ringarna och min son är stolt över den lilla rustningsdelen jag gjort åt honom.

 
Jag fortsatte även nästa dag men sedan dess har det inte blivit något mer. Om jag tar upp arbetet vid något senare tillfälle så ska jag se till att ha en beskrivning att arbeta efter.
 :-)

/Calle

Inga kommentarer: