bröd och skådespel

31 maj 2010

Rollspel är livet

Positivt: Jag och spelgruppen har börjat spela rollspel igen efter ca ett års uppehåll. Vi har valt ett rollspel (Warhammer 3rd ed) och vi spelar en serie av korta äventyr. Det är jättekul att spela rollspel igen! Att träffa spelgänget igen är underbart roligt! Och jag älskar att spela rollspel! (Dessutom har Warhammer en härligt mustig värld som rymmer många äventyrligheter.)

Negativt: Mitt liv (som småbarnsförälder, husägare och boende i en annan stad än resten av gänget) gör att vi inte kan spela så ofta. Det blir i bästa fall en gång i månaden. (Och eftersom vi ställde in förra spelmötet så blir det alltså hela två månader till nästa spelmöte.) Det känns lite väl glest mellan spelmötena.

Men jag väljer att se det positivt. Det pågår faktiskt spel med spelgruppen igen. (Och jag gillar verkligen min spelgrupp.) Rollspel är livet!
:-)



/Calle

19 maj 2010

Extremt spektakulärt tärningsslag

Visst hör det till att göra vissa tärningsslag mer spektakulära än andra, men det här var lite väl extremt. Tur att de inte spelar Warhammer 3ed!

Klicka här för att se filmen

(Filmtipset kom från Dante på www.rollspel.nu)

12 maj 2010

Ett lågnivåäventyr med en drake - så gör man!

Jag skriver just nu på ett äventyr till Warhammer 3ed och jag frågade spelarna om de hade några önskemål på vad äventyret skulle kunna innehålla. Ett önskemål var: en drake!

Hmmm... Det är en mycket bra önskning. Drakar är väldigt spännande. Men kan jag göra spelaren till viljes? En drake i ett äventyr med rollpersoner som knappt lämnat nybörjarstadiet? I önskemålet ingick att rp inte nödvändigtvis behövde slåss mot draken, nej det räckte att draken fanns mer eller mindre i bakgrunden.

Ja och det låter ju väldigt vettigt. Ett "klassiskt" äventyr med en drake skulle väl innebära att rollpersonerna ska döda draken. Med nybörjarrollpersoner så innebär det antingen ett välbalanserat äventyr med en löjligt liten drake - eller ögonblicklig slakt av hela äventyrargruppen (av en lite större drake). Det finns ytterligare en lösning, som är riktigt dålig, och det är att låta rp följa med en grupp mäktiga SLP:er som utför allt coolt och svårt och farligt. Inte skoj!

Drakar är farliga! Så kan man överhuvudtaget ha med en drake i ett lågnivåäventyr?

Svaret är: Ja, det kan man!

Man kan ha en drake med i ett äventyr för lågnivå-rp om strid mot draken inte är ett huvudmål eller troligt utfall av händelserna. Med andra ord så finns det en drake med i mitt äventyr. Exakt på vilket sätt kan jag inte avslöja. Inte i så mycket detalj i alla fall, men följande kan jag avslöja (eftersom rp ändå får veta det i upptakten till äventyret):

För en tid sedan bröt gruvarbetarna genom en vägg i gruvan och skådade in i en sluten grottsal i vars mitt en gyllene drake låg i dvala. Den gyllene draken vaknade emellertid och slukade kvickt de arbetare som råkade stå lite för nära. Gruvsamhället i vilket gruvarbetarna bodde fick strax senare en ny härskare - den gyllene draken. Och sedan den dagen styrs gruvsamhället med en guldklo som är fasansfull, oberäknelig och livsfarlig men tillsynes mest fascinerad av människornas och de andra intelligenta varelsernas liv (och död). Under dessa nya och fruktansvärda betingelser går det vardagliga livet ändå vidare, livet under tyrannen.

Rollpersonerna då, vad ska de göra? Ett svar: Jag vet inte. Äventyret är snarare ett "äventyrslandskap" än ett traditionellt äventyr. Med andra ord är det en spännande plats med aktiva aktörer och intressanta intriger. En handfull olika små äventyr ligger och väntar på handlingskraftiga rollpersoner. Eller ja så är det tänkt i alla fall. Jag har inte skrivit klart äventyret än. Men en drake finns det!

Å andra sidan: Vi har inte så mycket speltid, så jag måste nog styra upp det hela till ett snabbspelat strömlinjeformat klassiskt äventyr ändå. En äventyrsplats kan ta väldigt lång tid att utforska. Hmmm... det ena kanske inte utesluter det andra? En detaljerad äventyrsplats, samt ett strömlinjeformat äventyr (som introduktion?).

PS Drakarna i artikeln har inget med äventyret att göra (de kommer från McDonalds Happy Meal, Dreamworks Draktränaren). DS

3 maj 2010

Hemligheten med hemligheter (i äventyr)

Jag funderar en del på det här med hemligheter i äventyr. Du vet, det finns ju alltid en eller flera hemligheter i varje äventyr, en hemlighet som rp förväntas upptäcka/avslöja under äventyrets gång ("att stalldrängen är en varulv, att uppdragsgivaren är spion, att en skatt är begravd under altaret").

Jag funderar på hur man gör detta på bästa sätt. Jag har inte helt kommit i mål ännu med mina grubblerier, men några saker har jag kommit fram till.
  • Perfekta hemligheter, sådana som ingen kan avslöja, de tillför inget positivt till spelupplevelsen och har därför ingen plats i äventyret. Hemligheter är till för att avslöjas!
  • Endast avslöjade hemligheter är bra hemligheter. Med det menar jag att det är först när hemligheten har blivit avslöjad som den har ett riktigt värde. SL ska bjussa på avslöjanden, inte bevara hemligheterna in absurdum.
  • När man skriver äventyr ska man inte bara hitta på häftiga hemligheter, man ska också hitta på intressanta sätt för rp att avslöja hemligheterna på.
  • Ovanstående är så viktigt så jag betonar det ytterligare: En bra hemlighet är en som kan avslöjas på ett intressant sätt. Det är jätteviktigt. Det är avslöjandet som ger den goda spelupplevelsen.
  • Ett avslöjande kan vara plötsligt, men det kan också vara ett utdraget, steg-för-steg, gradvis avslöjande.
  • Varje hemlighetsavslöjande har tre bitar: existens, informationkällor, samt hemlighetsdetaljer. Med det menar jag att det inte bara är intressant att avslöja själva hemligheten i sig ("Herman har dödat en bondflicka"). Det kan vara lika intressant att avslöja hemlighetens existens (att det finns en hemlighet - "det är något lurt med Herman") samt att avslöja informationskällor som kan berätta mer om hemligheten ("Herman pratar mycket med smedlärlingen, kanske han vet något?"). När man skapar en hemlighet kan man laborera med dessa tre bitar, i vilken ordning och i vilken utsträckning man gör dem åtkomliga för rp.
Ja, det var lite tankar kring hemligheter. Vad har du för tankar kring detta?

Mvh Calle