bröd och skådespel

1 dec. 2010

Äventyrskalendern - checklista för vad ett bra äventyr kan innehålla

För några år sedan skrev jag ihop en checklista som jag använde för att kolla att äventyr innehöll tillräckligt många bra ingredienser. Listan hade drygt 20 punkter. Om ett äventyr innehöll tillräckligt många (15-20) av dessa punkter så kunde jag känna mig ganska säker på att äventyret var bra. Om det innehöll färre så gjorde jag bäst i att lägga till någon av de saknade ingredienserna.

Listans punkter hade tillkommit genom erfarenheter, genom att skriva och spela bra och mindre bra äventyr. Några av punkterna är säkert viktigare än andra. En handfull av punkterna kanske till och med är helt nödvändiga att ha med i alla bra äventyr. Medan andra punkter kan hoppas över. Någon rangordning har jag inte gjort. Punkterna serveras i slumpmässig ordning.

Jag tänkte jobba mig igenom listan här på bloggen fram till jul, som en slags julkalender, eller "äventyrskalender". Jag hoppas ni hänger med, läser - och kommenterar! (Så kan min gamla dammiga lista bli ännu bättre!)
:-)
/Calle

Inga kommentarer: