bröd och skådespel

12 maj 2010

Ett lågnivåäventyr med en drake - så gör man!

Jag skriver just nu på ett äventyr till Warhammer 3ed och jag frågade spelarna om de hade några önskemål på vad äventyret skulle kunna innehålla. Ett önskemål var: en drake!

Hmmm... Det är en mycket bra önskning. Drakar är väldigt spännande. Men kan jag göra spelaren till viljes? En drake i ett äventyr med rollpersoner som knappt lämnat nybörjarstadiet? I önskemålet ingick att rp inte nödvändigtvis behövde slåss mot draken, nej det räckte att draken fanns mer eller mindre i bakgrunden.

Ja och det låter ju väldigt vettigt. Ett "klassiskt" äventyr med en drake skulle väl innebära att rollpersonerna ska döda draken. Med nybörjarrollpersoner så innebär det antingen ett välbalanserat äventyr med en löjligt liten drake - eller ögonblicklig slakt av hela äventyrargruppen (av en lite större drake). Det finns ytterligare en lösning, som är riktigt dålig, och det är att låta rp följa med en grupp mäktiga SLP:er som utför allt coolt och svårt och farligt. Inte skoj!

Drakar är farliga! Så kan man överhuvudtaget ha med en drake i ett lågnivåäventyr?

Svaret är: Ja, det kan man!

Man kan ha en drake med i ett äventyr för lågnivå-rp om strid mot draken inte är ett huvudmål eller troligt utfall av händelserna. Med andra ord så finns det en drake med i mitt äventyr. Exakt på vilket sätt kan jag inte avslöja. Inte i så mycket detalj i alla fall, men följande kan jag avslöja (eftersom rp ändå får veta det i upptakten till äventyret):

För en tid sedan bröt gruvarbetarna genom en vägg i gruvan och skådade in i en sluten grottsal i vars mitt en gyllene drake låg i dvala. Den gyllene draken vaknade emellertid och slukade kvickt de arbetare som råkade stå lite för nära. Gruvsamhället i vilket gruvarbetarna bodde fick strax senare en ny härskare - den gyllene draken. Och sedan den dagen styrs gruvsamhället med en guldklo som är fasansfull, oberäknelig och livsfarlig men tillsynes mest fascinerad av människornas och de andra intelligenta varelsernas liv (och död). Under dessa nya och fruktansvärda betingelser går det vardagliga livet ändå vidare, livet under tyrannen.

Rollpersonerna då, vad ska de göra? Ett svar: Jag vet inte. Äventyret är snarare ett "äventyrslandskap" än ett traditionellt äventyr. Med andra ord är det en spännande plats med aktiva aktörer och intressanta intriger. En handfull olika små äventyr ligger och väntar på handlingskraftiga rollpersoner. Eller ja så är det tänkt i alla fall. Jag har inte skrivit klart äventyret än. Men en drake finns det!

Å andra sidan: Vi har inte så mycket speltid, så jag måste nog styra upp det hela till ett snabbspelat strömlinjeformat klassiskt äventyr ändå. En äventyrsplats kan ta väldigt lång tid att utforska. Hmmm... det ena kanske inte utesluter det andra? En detaljerad äventyrsplats, samt ett strömlinjeformat äventyr (som introduktion?).

PS Drakarna i artikeln har inget med äventyret att göra (de kommer från McDonalds Happy Meal, Dreamworks Draktränaren). DS

1 kommentar:

Kosta sa...

Vi har i vår grupp diskuterat drakar i WH-världen, och tydligen är det väldigt få av dem, och de är ultramäktiga... som sagt svårt i ett nybörjaräventyr.